Stadgar för Garpenbergs 
				Älg- och Kronhjortsskötselområde
			
			
			Skötselområdets namn skall vara Garpenbergs Älg- och 
			kronhjortsskötselområde.
			
			§2. Beslutande organ
			Beslutande organ för skötselområdet är jaktstämman som samtidigt är 
			årsmöte, 
			ev. extra jaktstämma.  
			Styrelsens arbete förbereds i ett arbetsutskott. (AU)
			
			§3. Styrelsens säte
			Styrelsens säte är samma som ordförandens postadress.
			
			§4. Verksamhets- och räkenskapsperiod
			Verksamhets- och räkenskapsperiod ska vara jaktår (1 juli – 30 
			juni).
			
			§5. Ändamål och syfte
			Syftet med skötselområdet är att tillvarata de anslutna jaktlagens 
			intressen för god viltvård och att i samverkan med markägarna skapa 
			en älg- och kronhjortstam i balans genom en beskattning av den 
			enligt upprättad skötselplan.
			Ingående jaktlag är anslutet till såväl älg- som 
			kronhjortsskötselområdet och medger inte eget val av medlemskap i 
			endera av skötselområdena.
			
			§6. Jaktstämma 
			Jaktstämma skall hållas årligen under augusti månad och består av 
			ett ombud från varje anslutet jaktlag. 
			Varje jaktlag äger vid stämman en röst. Jaktlag med mer än 
			1000 ha äger ytterligare en röst för varje påbörjat 1000 ha. (Ett 
			ombud representerar samtliga röster i jaktlaget) 
			•                   
			Varje medlem i något av de i skötselområdet ingående 
			jaktlagen har rätt att närvara vid jaktstämman med yttrande- och 
			förslagsrätt, efter anmälan.
			•                   
			Person som äger till skötselområdet ansluten mark, men som 
			inte själv är jakträttshavare, har rätt att närvara vid jaktstämman 
			med yttrande- och förslagsrätt i frågor som rör områdets älg- och 
			kronhjortsskötselplan. 
			•                   
			Omröstning sker öppet. Val skall dock ske med slutna sedlar 
			om någon begär det. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. 
			Om han/hon inte har rösträtt avgörs frågan genom lottning. Detsamma 
			gäller om lika röstetal erhållits vid val.
			Extra jaktstämma hålls om styrelsen finner det nödvändigt eller om 
			röstmajoritet av de i skötselområdet ingående jaktlagen begär det 
			hos styrelsen.
			Extra jaktstämma kan endast behandla ärenden som föranlett dess 
			inkallande.
			Kallelse till jaktstämma och extra jaktstämma sker genom styrelsens 
			försorg senast 14 dagar före mötet genom skrivelse/e-post till 
			företrädarna för de jaktlag som ingår i skötselområdet. Markägare 
			som anmält intresse att delta kallas separat. 
			
			Dagordning för jaktstämman skall innehålla dessa punkter:
			
			1.     
			Val av ordförande och sekreterare för mötet samt val av två personer 
			att jämte ordförande justera 
			             protokollet
			
			2.     
			Justering av röstlängd
			
			3.     
			Fråga om kallelse skett på rätt sätt
			
			4.     Fastställande 
			av dagordning
			
			5.     
			Styrelsens verksamhets- och förvaltningsberättelse
			
			6.     
			Revisorernas berättelse
			
			7.     
			Beslut om resultaträkning och fastställande av balansräkning
			
			8.     
			Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
			
			9.     
			Val av ordförande, i styrelsen på ett år 
			
			
			10.   Val av övriga 
			ledamöter, i styrelsen på 2 år
			
			11.   Val av två 
			revisorer och två revisorssuppleanter
			
			12.   Val av 
			valberedning, bestående av en representant från varje delområde och 
			bland dessa utse en ordförande
			
			13.   Anmälan om 
			förändringar av skötselområdets eller av något i detta ingående 
			jaktområdens omfattning
			
			14.   Fråga om 
			anslutning av nya jaktlag
			
			15.   Fastställa 
			den av styrelsen föreslagna älgskötselplanen och 
			kronhjortsskötselplanen
			
			16.   Regler för 
			jakten utöver de i § 8 angivna
			
			17.   Praktisk 
			viltförvaltning, inventeringar och skadeförebyggande åtgärder
			
			18.   Beslut om 
			avgifter för täckande av kostnader för administration och åtgärder 
			enligt punkt 17
			
			19.   Ev. inkomna 
			motioner som är inlämnade före den 30 juni
			
			20.   Övriga 
			frågor, som anmälts vid fastställande av dagordningen 
			
			§7. Styrelse
			Styrelsen består av en representant från LRF och de ingående 
			områdena By, Folkärna, Grytnäs, Garpenbergs Älgjaktlagsförening och 
			Garpenbergsområdet. Bland dessa utses en ordförande. Respektive 
			område utser en representant till styrelsen.
			Varje område utser sin representant till valberedningen, som har som 
			uppgift att föreslå en ordförande till jaktstämman. 
			När jaktstämman inte är samlad fattar styrelsen besluten som rör 
			skötselområdet. Styrelsen är inför jaktstämman ansvarig för sin 
			förvaltning. Styrelsen är beslutsmässig då minst halva antalet 
			ledamöter är närvarande. Vid lika röstetal har ordföranden 
			utslagsröst. 
			Vid konstituerande sammanträde efter jaktstämman utser styrelsen 
			bland ledamöterna ett AU. 
			För vardera styrelserepresentanten utses en personlig suppleant. Ej 
			för ordförande.
			Ordförande väljs för en tid av ett år.
			•  Styrelsen utser inom 
			sig sekreterare, kassör och vice ordförande. 
			
			 Det åligger styrelsen att:
			
			 -fortlöpande föra 
			förteckning över förändringar i jaktmarksinnehav samt hålla karta 
			över skötselområdet aktuell med gränserna för de anslutna jaktlagens 
			områden inritade. 
			
			-hos länsstyrelsen begära ny registrering av älgskötselområdet och 
			kronhjortsskötselområdet om ändring av områdets omfattning har 
			skett.
			
			-skicka jaktledarna kopia av registreringsbeslut och beslut om älg- 
			och kronhjortstilldelning. 
			
			
			-noga följa älg- och kronhjortsstammen utveckling och vara 
			uppmärksam på andra förhållanden som bör påverka avskjutningen inom 
			området. 
			
			-utse person, som ej måste vara styrelsemedlem, att föra statistik 
			över avskjutning, övrig dödlighet, reproduktion och förmodad 
			vinterstam. 
			
			-inför jaktstämman framlägga förslag på en treårig älgskötseplan och 
			kronhjortsskötselplan. Samtliga ordinarie medlemmar i styrelsen 
			skall underteckna denna plan. Röstas den ej igenom på jaktstämman 
			går den tillbaka till styrelsen för omarbetning och en extra 
			jaktstämma måste hållas för att godkänna planerna. I planen skall 
			framgå varje lags årsvisa avskjutning under en treårsperiod, även 
			vilka övriga regler som gäller för jakten. Det åvilar styrelsen att 
			inför kommande jaktstämma komma med förslag till eventuella 
			justeringar av respektive skötselplan. 
			
			
			-till jaktstämman ge yttrande över inkomna ansökningar från jaktlag 
			om anslutning till älg- och kronhjortsskötselområdet. 
			
			-till jaktstämman komma med förslag till praktiskt 
			förvaltningsarbete och till skadeförebyggande åtgärder. 
			
			-till jaktstämman komma med förslag till avgifter.
			
			-till länsstyrelsen insända uppgift om jaktresultat och statistik 
			som visar hur respektive skötselplan följts.
			
			-svara för att obs-inventeringen och andra överenskomna 
			inventeringar, t.ex spillningsinventeringar, genomförs på ett 
			riktigt sätt och utan dröjsmål rapporteras så att resultat kan 
			användas vid samråd. 
			
			-i övrigt fullgöra de uppgifter om vilka jaktstämman kan fatta 
			beslut. 
			
			-hålla förteckning över hos länsstyrelsen registrerade 
			representanter för resp jaktlag vilken kallas till mötet 
			(ställföreträdande kan utses).
			
			-se till att älg- och kronhjortsskötselområdets hemsida hålls 
			uppdaterad.
			
			-svarar för att jaktlagen utan dröjsmål uppdaterar Jaktrapport med 
			älg-obs och ev. beslutad kronhjorts-obs, avskjutning och dödsfall av 
			annan orsak, samt andra uppgifter som krävs i Jaktrapport.
			
			-föra protokoll över beslut och presentera dessa på hemsidan och vid 
			jaktstämman.
			
			-utfärda bestämmelser hur insamling, undersökning och rapportering 
			av t.ex. livmödrar, slaktvikter, åldersbestämning skall ske
			-genom sekreterarens försorg förvalta protokoll och övriga dokument.
			
			-upprätta jakt PM inför jaktsäsong. 
			
			-upprätta en aktuell lista över jaktledare
			
			•                   
			Styrelsen fastställer arbetsområden som svarar mot etablerade 
			samarbetsområden och jaktlagens önskemål. 
			
			•                   
			(Till stadgarna bifogas karta utvisande aktuella 
			arbetsområden)
			
			§8. Föreskrifter för jakten
			Jakten inom älg- och kronhjortsskötselområdet bedrivs jaktlagsvis, 
			samarbete mellan jaktlagen kan ske. Inom varje jaktlags område skall 
			jakten ske som om jaktområdet utgjorde ett eget licensområde. 
			
			•                   
			Jaktledare skall vara utsedd inom varje jaktlag. Denne 
			övertar älg- och kronhjortsskötselområdets skyldigheter vad gäller 
			jaktens genomförande inom det egna jaktlaget. 
			
			(se jaktkungörelsen). 
			
			•                   
			Det ankommer på varje jaktlag att till styrelsen fortlöpande 
			och om möjligt senast den 31 december anmäla förändringar i 
			markinnehav samt att hålla fastighetsförteckning aktuell. 
			Tillkommande generella områden skall styrkas med kopia av 
			upplåtelseavtal gällande rätt till jakt.
			
			•                   
			Tilldelning av kor (hind), tjurar (hjort) och kalv skall ske. 
			
			•                   
			Utöver vad som framgår av punkter ovan gäller 
			Naturvårdsverkets allmänna råd avseende rätten till fällt djur.
			
			•                   
			Jaktledarna skall fortlöpande och senast tio dagar efter 
			jakttidens utgång rapportera jaktresultatet på det sätt som 
			jaktstämman bestämmer.
			
			•                   
			Avgiften för fälld älg och kronhjort skall samtidigt som 
			jaktresultatet rapporteras inbetalas på det sätt styrelsen meddelat.
			
			•                   
			Det åvilar jaktledarna att efter 7 jaktdagar, inom 30 dagar 
			från jaktstart, rapportera 
			
			älgobs i Jaktrapport. Rapport av kronhjorts-obs sker enligt 
			jaktstämmans beslut.
			
			•                   
			Styrelsen handlägger frågor rörande eventuell överskjutning.
			
			•                   
			Sanktioner: Styrelsen beslutar om eventuella sanktioner mot 
			jaktlag som inte följer givna direktiv
			
			§9. Utträde ur älg- och kronhjortsskötselområdet
			Jaktlag som önskar utträda ur skötselområdet skall skriftligen 
			anmäla detta till styrelsen senast den 31 december. 
			Omregistreringskostnader betalas av det jaktlag som lämnar området 
			eller utesluts från området. Inga krav om återbetalning av erlagda 
			avgifter eller anspråk på ekonomisk behållning eller inventarier i 
			skötselområdet kan ställas.
			
			§10. Anslutning till älg- och kronhjortsskötselområdet
			Nya jaktlag som önskar ansluta sina marker till skötselområdet skall 
			senast den 31 december, året före det året anslutningen avses ske, 
			skriftligen anmäla detta till styrelsen. Fråga om anslutning prövas 
			av styrelsen.
			Omregistreringskostnader betalas av de jaktlag som ansluts till 
			området.
			
			§11. Uteslutning ur älg- och kronhjortsskötselområdet
			Jakstämman får besluta om uteslutning av jaktlag/jakträttsinnehavare 
			som överträder
			
			grundläggande bestämmelser för skötselområdet eller av jaktstämman 
			fattade beslut eller bryter mot författning avseende vilt, jakt, 
			eftersök eller vapen. 
			
			§12. Ekonomi
			För täckande av administrationskostnader och kostnader för 
			skadeförebyggande åtgärder och andra kostnader som hänger samman med 
			skötseln av älg- och kronhjortsstammen inom området får jaktstämman 
			besluta om att jaktlagen skall betala viss avgift. 
			Ordförande och kassör tecknar var för sig firma upp till 2000 kr, 
			vilket också är maximal handkassa. Över detta belopp skall firma 
			tecknas gemensamt av styrelsen.
			Eventuella utdebiteringar skall ske med hänsyn till respektive 
			jaktlags anslutna areal (hektar)
			
			§13. Ändring av stadgarna för älg- och kronhjortsskötselområdet
			Förslag till ändringar skall inkomma skriftligt till styrelsen 
			senast den 30 juni.
			Beslut om ändring av dessa stadgar fattas av jaktstämman. Beslut om 
			ändring är giltigt endast om det erhåller minst två tredjedelar 
			(2/3) av antalet vid jaktstämman avgivna röster med samtidigt 50% 
			närvaro av röstetalet eller enkel majoritet vid två på varandra 
			följande stämmor.               
			  
			
			§14. Upplösning av älg- och kronhjortsskötselområdet
			Beslut om upplösning av skötselområdet kan fattas av jaktstämman. Om 
			skötselområdet skall upplösas till följd av sådant beslut, krävs att 
			förslaget erhållit minst två tredjedelar (2/3) av antalet avgivna 
			röster vid jaktstämman och vid ytterligare en stämma, minst 6 veckor 
			efter ordinariejaktstämma. 
			Älg- och kronhjortsskötselområdet skall upplösas om så många jaktlag 
			utträtt ur området att det inte längre uppfyller kraven för ett 
			skötselområde.  
			Kassans behållning skall fördelas på sätt som beslutats av 
			jaktstämman varvid bidrag till viltvård eller viltskadeförebyggande 
			åtgärder ges.